Werkplaats

 
 

Aanbieden van een herstelling

Een defect aan je fiets is nooit leuk maar kan meestal snel verholpen worden. In de meeste gevallen kan je de fiets gewoon bij ons binnenbrengen voor herstelling en heb je hem 1 a 2 werkdagen later terug. (Indien de wisselstukken op voorraad zijn) Je moet hiervoor geen afspraak maken. Je kan de fiets gewoon aanbieden tijdens de openingsuren van de winkel aan de servicebalie. Dan komt één van de techniekers je helpen en een werkbon aanmaken.

Hierdoor wordt de communicatieketting zo klein mogelijk en kan de technieker ook extra vragen stellen over het probleem. Met name bij elektronische problemen kan dit de diagnose van het probleem versnellen.

Onderhoud en Nazicht

Naast defecten kan je je fiets ook binnenbrengen voor een jaarlijks onderhoud of voor een nazicht.

“Door goed voor je fiets te zorgen – ook in de winter – kun je erger voorkomen. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt door de fietsenmaker verlengt de gebruiksduur van je fiets aanzienlijk.” (Nederlandse fietsersbond)

Zoals de bovenstaande quote al mooi aangeeft dient een onderhoudsbeurt er vooral voor om toekomstige problemen te voorkomen. De fiets wordt dan volledig nagekeken en in orde gezet. Bij Etappe werken wij met 2 types van onderhoudsbeurten een nazicht of een groot onderhoud.

De verschillen staan hieronder in een tabel weergegeven.

 

Zoals de bovenstaande tabel aangeeft gaat een onderhoud ook direct over tot het vervangen van de versleten onderdelen indien nodig. Het is dus niet zo dat de buitenbanden altijd vervangen worden, maar indien er een barst of scheurtje in een band zit zal deze bij een onderhoud dus preventief vervangen worden.

“Hoe vaak moet ik op onderhoud komen?”

Of je nu een gewone of elektrische fiets bezit, je brengt hem best één keer per jaar naar de fietsenmaker. Rijd je alle dagen op de fiets naar het werk of vreet je in het weekend ettelijke kilometers weg? Dan laat je je fiets best elke 6 maanden onderhouden. (allesovermobiliteit.be)