info e-bikes

De E-bike markt is soms heel complex voor de gewone consument. Zeker als je voor de eerste keer een E-bike wilt aanschaffen. Via het internet, artikels, advies van kennisen en diverse media krijg je een overvloed aan informatie binnen. Hierdoor zien klanten vaak het bos door de bomen niet meer. Hiermee willen wij u graag helpen met dit korte overzicht. Zo krijgt u bij een eerste oriëntatie al een beter beeld van de nieuwigheden in de markt.

 

MOTOREN

Een belangrijk kenmerk in de rijeigenschappen van een E-bike is de locatie van de motor. Elk type motor heeft zijn eigen voor en nadelen die hieronder worden opgelijst.

w2019_studio_urban_fn7_female_midnight-blue.jpg

Voorwiel motor

  • Eerste type van E-bike motoren

  • Budget vriendelijk

  • Gevoel alsof je wordt voortgetrokken

  • Gevaarlijker in de bochten

  • “Dommere motor”: Heeft vaak enkel rotatiesensor en kijkt dus niet naar de kracht die u zelf op de pedalen zet.

Studio_sideview_Premium_MN7_female_Mattblack.jpg

Midden motor

  • Nieuwste generatie van motoren

  • Duurder systeem

  • Natuurlijk gevoel van ondersteuning

  • Betere gewichtsverdeling en stabiliteit

  • Veiliger in bochten

  • “Slimme motor” door meerdere sensoren kan deze motor doelgerichter ondersteuning geven.

  • Krachtiger bergop

Qwic-Performance-RD-10-Black.jpg

Achterwiel motor

  • Ouder systeem van motoren

  • Ondersteuning voelt heel krachtig aan door de directe overbrenging op het wiel

  • Veiliger in de bochten

  • Enkel mogelijk met derailleurversnellingen

  • Veel gebruikt bij high speed fietsen

  • Gewicht verdeling niet altijd even ideaal: veel gewicht in achterwiel.

 

De ACCU

“Neem zeker de sterkste accu!”

Dit is waarschijnlijk het advies dat u van iedereen rondom u krijgt. En hoewel er een zekere waarheid in schuilt, kan het nooit kwaad om op voorhand stil te staan met uw eigen specifieke situatie. De kern vraag is immers hoe gaat U de fiets gebruiken.

 

Middenmotoren

 
 
csm_Bosch-eBike-MY-18-AL_66af9c1d70.jpg

BOSCH

De marktleider als het gaat om middenmotoren. Gekend voor hun oerdegelijke prestaties en robuust karakter. De motoren van Bosch kunnen enkel door fabrikanten aangekocht worden als een complete set. Dit betekend dus dat indien je motor van Bosch is, de batterij, display en kabels automatisch ook van Bosch zijn. In het huidige gamma zijn er in totaal maar liefst vijf verschillende motoren die elk hun eigen doelgroep hebben. Dit zijn: de Active line (40 nm) en Active line plus (50 nm) voor stadsfietsen, De Performance line (63 nm) voor trekkingsfietsen, De Performance line CX (75 nm) voor mountainbikes en de Performance line Speed (63 nm) voor Speedpedelecs.

Voor de meeste mensen blijft de keuze dus beperkt tot gewone Active line en de Active Line plus. Waarbij de laatste iets krachtiger is bergop en door zijn betere interne opbouw ook iets zuiniger en stiller is tijdens het rijden.

Bosch motoren zijn bij ons te verkrijgen bij de volgende merken: Norta, Batavus, Sparta, Flyer en Scott

 
sub-menu-City-E6000-group-packshot.png

Shimano

Al sinds hun toetrede op de fietsmarkt is Shimano een synoniem voor kwaliteit. Dit straalt ook uit in hun E-bike systemen. Net als hun grote concurrent Bosch maakt Shimano gebruik van een compleet systeem. Waarbij dus alle componenten van motor tot display van Shimano zijn. Wil een fabrikant hiervan afwijken dan kan dit nadat ze het afwijkend onderdeel hebben laten keuren door Shimano zelf zodat de kwaliteit van hun producten niet in gedrang kan komen.

Het gamma van Shimano bestaat uit vier motoren. De 5000 (40 nm) en de 6100 (50 nm) motor voor stadsfietsen en de 7000 (60 nm) en 8000 (70 nm) motoren voor mountainbikes.

In vergelijking met hun grote concurrent Bosch voelen Shimano motoren vaak iets sportiever en iets vinniger aan, voornamelijk in het optrekken.

Shimano motoren zijn bij ons te verkrijgen bij de volgende merken: O2feel, Sparta, Scott, Frappé, Oxford

 
bafang.jpg

BAFANG

Bafang is een merk dat minder gekend in Europa maar wereldwijd is het één van de grootste fabrikanten van elektromotoren misschien zelfs de grootste als het komt op het gebied van E-bikes.

De bafang motor staat vooral bekend als een zeer krachtige motor en toch stille motor. Met een koppel van maar liefst 80 nm is geen enkele helling teveel. Daarnaast is er geen enkele motor die zo goed optrekt als deze!

Bafang motoren zijn bij ons te verkrijgen bij de volgende merken: Qwic, Oxford en Jools

Panasonic.jpg

PANASONIC

Één van de oudste middenmotoren op de E-bike markt, zeer degelijke motor die al meerdere malen is vernieuwd. Hoort tot de krachtigste motoren op de markt met koppel tot 90 nm! Ideaal voor op steile hellingen en moeilijk terrein.

Panasonic motoren zijn bij ons te verkrijgen op de fietsen van Flyer.

bosch tool.PNG

Bereik van een aCCU

Dit is waarschijnlijk de meest gestelde vraag als het gaat om de aanschaf van een E-bike.

“Hoeveel kilometers kan ik met deze fiets doen?”

Een logische vraag maar het antwoord is spijtig genoeg niet eenduidig. Er zijn immers veel factoren die een rol spelen in de reikwijdte van een accu. Denk maar aan bandenspanning, staat van het wegdek, kracht en verbruik van de motor, windsterkte, hellingsgraad en hoe vaak je moet starten en stoppen.

Om toch een idee te krijgen kan je gebruik maken van de onderstaande tool van Bosch.

Accu tips

shimano-steps-418wh-battery.jpg
 
 

De accu is vaak het duurste en kostbaarste onderdeel van je E-bike. Prijzen variëren soms tussen de €400 en de €1200 vandaar dat je er best ook zuinig mee omgaat.

De markt is echter constant in verandering en ook elke batterij is anders. Vandaar dat er ook veel verwarring bestaat over hoe je nu best omgaat met een accu. Hieronder krijg je enkele duidelijke tips om de levensduur van je accu te verhogen en zoveel mogelijk kilometers te halen.

Algemene tips voor een groter bereik

  • Gewicht speelt een rol in de actieradius van een batterij. Des te meer gewicht er op een fiets aanwezig is, des te groter het verbruik. Hierdoor zal de actieradius dus dalen.

  • Trapfrequentie: Een trapfrequentie van 50 omwentelingen per minuut is ideaal. Hierbij verdeel je de last mooi evenredig tussen de motor en je eigen kracht; Gebruik dus ook je versnellingen op de fiets! Hiermee kan je mooi regelen hoe zwaar je zelf trapt. Als je de fiets enkel in de hoogste versnelling gebruikt moet de motor vooral op lage snelheden veel harder werken en gaat je bereik weer dalen. Gebruik dus bij lage snelheden een lage versnelling (vb. bergop) en bij hoge snelheden een hoge versnelling.

  • Bandenspanning: Zie dat je banden altijd mooi op spanning staan. Een hogere druk in de banden zorgt vaak voor een groter bereik. Let er wel op dat een te hoge druk heel oncomfortabel zal zijn. Wij raden een spanning aan van rond de 4 bar.

  • Temperatuur: In winterse omstandigheden nemen de prestaties van elke accu af omdat de interne weerstand toeneemt. Daarom moet je dus rekening houden dat je bereik lager zal zijn bij temperaturen onder de 10 graden Celsius

    .

VERZORGEN VAN JE ACCU

  • Accu altijd op kamertemperatuur bewaren en beschermen voor extreme temperaturen.

  • Bij het vervoeren van de fiets met de auto de accu altijd uit de fiets nemen bij het gebruik van een fietsendrager.

  • De accu nooit reinigen met water!

  • Opladen gebeurt best op een droge plaats op kamer temperatuur. Indien je de fiets lange tijd niet gebruikt kan je deze best om de 2 maanden een keer aan de lader hangen zodat deze actief blijft. Als je accu van Bosch, Shimano, Qwic of Flyer is moet deze dus NIET altijd aan de lader hangen.

  • De ideale laadtoestand voor langere opslagtijden is tussen de 30 en 60%.

ION

  • Als de fiets of de batterij niet gebruikt wordt dient deze ALTIJD aan de lader te hangen!

  • Zit enkel in fietsen van Sparta en Batavus

 
 

Type versnellingen

In de juiste versnelling fietsen maakt een wereld van verschil op de e-bike. Een cadans van 50 omwentelingen per minuut zorgt immers voor e ideale verdeling van kracht tussen motor en bestuurder. Het bepalen van je cadans kan je door te schakelen. Er zijn echter veel verschillen op het gebied van versnellingen. Hieronder worden ze allemaal even uitgelegd.

WB__00213-e1466429465519.jpg

Derailleur versnelling

  • open systeem

  • makkelijker om zelf aan te werken

  • Weinig verlies door directe aandrijving

  • onderhoudsgevoelig

  • laag in gewicht

  • Groot bereik in versnellingen

  • Je moet altijd blijven trappen tijdens het schakelen, kan niet schakelen bij stilstaan!

f9kqon.jpg

Klassieke naafversnelling (Nexus)

  • Gesloten systeem

  • Laag in onderhoud

  • moeilijker om zelf aan te werken

  • Hoger gewicht

  • Kleiner bereik 3/7/8 versnellingen

  • Je mag niet schakelen tijdens het trappen enkel als de pedalen stil staan!

Nuvinci traploos 600x339.jpg

Traploze naafversnelling (enviolo)

  • gesloten systeem

  • laag in onderhoud

  • moeilijker zelf aan te werken

  • hoog gewicht

  • Gemakkelijk in gebruik

  • Schakelen mogelijk tijdens trappen en bij stil staan