Type versnellingen

In de juiste versnelling fietsen maakt een wereld van verschil op de e-bike. Een cadans van 50 omwentelingen per minuut zorgt immers voor e ideale verdeling van kracht tussen motor en bestuurder. Het bepalen van je cadans kan je door te schakelen. Er zijn echter veel verschillen op het gebied van versnellingen. Hieronder worden ze allemaal even uitgelegd.

WB__00213-e1466429465519.jpg

Derailleur versnelling

  • open systeem

  • makkelijker om zelf aan te werken

  • Weinig verlies door directe aandrijving

  • onderhoudsgevoelig

  • laag in gewicht

  • Groot bereik in versnellingen

  • Je moet altijd blijven trappen tijdens het schakelen, kan niet schakelen bij stilstaan!

f9kqon.jpg

Klassieke naafversnelling (Nexus)

  • Gesloten systeem

  • Laag in onderhoud

  • moeilijker om zelf aan te werken

  • Hoger gewicht

  • Kleiner bereik 3/7/8 versnellingen

  • Je mag niet schakelen tijdens het trappen enkel als de pedalen stil staan!

Nuvinci traploos 600x339.jpg

Traploze naafversnelling (enviolo)

  • gesloten systeem

  • laag in onderhoud

  • moeilijker zelf aan te werken

  • hoog gewicht

  • Gemakkelijk in gebruik

  • Schakelen mogelijk tijdens trappen en bij stil staan

 

Remsystemen

 
 

“Welk type rem is geschikt voor mij?”

In het algemeen zijn er 2 soorten van remsystemen: mechanische en hydraulische remmen. De naam verwijst naar de manier waarop de kracht van de remhendel wordt overgezet op de remblokken. Bij mechanische remmen wordt deze kracht meestal overgebracht via een kabel.

Bij hydraulische remmen wordt er gebruik gemaakt van een soort van remvloeistof via een leiding.

In het algemeen gaan hydraulische remmen een stuk krachtiger remmen omdat er hier gebruik wordt gemaakt van een drukvat in de remhendel waardoor de knijpkracht van je vingers extra wordt versterkt.

Naast het remsysteem zijn er ook nog verschillende vormen van remmen. Deze worden hieronder beschreven.

Mechanische beugelrem

Ouder systeem van remmen, wordt voornamelijk gebruikt op klassieke dames en omafietsen. Remt op de rem rand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en dient dan vervangen te worden.


Mechanische velgrem

Voornamelijk gebruikt op koersfietsen. Heeft meer remkracht dan een klassieke beugelrem maar minder dan een hydraulische schijfrem. Is in het algemeen makkelijker in onderhoud maar moeilijker te combineren met een aero stuurpen en volledig interne kabels op een koersfiets. Remt op de remrand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en vervangen dienen te worden.


Mechanische rollerbrake

Is een mechanische rem die vooral gekend staat voor zijn lage onderhoud omdat er geen gebruik wordt gemaakt van remblokken. Het remsysteem zit volledig geïntegreerd in het wiel en remt op de as. Heeft minder remkracht dan de mechanische velgrem en V-brakes.

 

Mechanische V-Brake

Het meest gemonteerde mechanische remsysteem. Is vrij makkelijk af te stellen en blokjes zijn ook makkelijk te vervangen. Heeft meer remkracht dan andere mechanische remsystemen. Is wel niet zo krachtig als een hydraulische rem. Remt op de remrand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en vervangen dienen te worden.

 

Mechanische Schijfrem

Vooral gemonteerd op goedkopere mountainbikes en koersfietsen. Heeft een grotere remkracht dan een klassieke velgrem en remt ook beter in nat weer dan een klassieke velgrem. Remkracht is wel niet te vergelijken met de grotere remkracht van een hydraulische rem. Ook geen modulatie mogelijk tijdens het remmen.

 

Hydraulische schijfrem

Meest gemonteerde en meest krachtige remsysteem. Heeft uitstekende remkracht zowel in droog als nat weer. Remkracht wordt via een remschijf overgebracht op het wiel zodat de velg van je wiel ontzien wordt. Deze schijven zijn ook los te vervangen en in verschillende diameters te verkrijgen. Hoe groter de schijf des te meer remkracht. Dankzij de olie en de afzonderlijk bewegende pistons aan wederzijde van de remklauw is het ook mogelijk om te remmen met modulatie. Bij schijfremmen wordt er afhankelijk van het merk gebruik gemaakt van dot of mineraal olie.

 

Hydraulische velgrem (Magura)

Is gelijkaardig aan de klassieke v-brake rem maar dan met hydraulische leidingen om de remkracht te vergroten. Presteert wel niet zo goed in nat weer als een hydraulische schijfrem. Remt op de remrand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en vervangen dienen te worden.

Schijfremmen

 
 

Het in remmen van schijfremmen: Hoe, wat en waarom?

De remblokken op schijfremmen zijn anders gemaakt dan die van klassieke velgremmen. Waar klassieke remblokkjes gemaakt zijn van rubber zijn de blokjes voor schijfremmen een combinatie van hars met kleine stukjes metaal of kunstof erin verwerkt. Het is ook door deze harslaag dat het belangrijk is om je remblokjes in te remmen.

Tijdens het inremmen gaan je blokken warm worden en gaat dit harslaagje smelten. Hierdoor laat je een dun laagje van deze hars achter op je remschijven. Dit laagje gaat ervoor zorgen dat de remmen niet enkel beter werken maar ook langer meegaan.

Zoals al eerder gezegd moeten je nieuwe blokjes goed warm worden bij het inremmen, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo’n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer. Zo geef je de remblokken en –schijven goed de kans om naar elkaar te kunnen vormen en optimaal te kunnen remmen. Goed inremmen kan ook piepende remmen voorkomen.

Schijfremmen onderhouden

Om de werking van je remmen te garanderen is onderhoud noodzakelijk. Een belangrijke stap hierin is het controleren van je remblokjes. Zodra deze nog maar 0,5mm breed zijn dienen deze vervangen te worden. Rij je te lang door met versleten blokken kan je de remschijven beschadigen doordat alle hars van de remblokjes is opgebruikt en je met de metalen backplate van je remblok op de schijf aan het remmen bent. Dit gaat ook vaak gepaard met een schurend/krijsend geluid tijdens het remmen.

Daarnaast moeten schijfremmen ook regelmatig ontlucht of gebleed worden. Om luchtbellen die in het systeem komen te verwijderen en vervuilde olie te verversen. Dit zodat de remmen optimaal kunnen presteren.

Af en toe de schijven schoonmaken met remreiniger of isopropolalcohol komt ook de levensduur ten goede.

Andere tips:

  • Let op als tijdens het smeren van je ketting met een spuitbus. Er mag geen olie of vet op je schijf komen!

  • Raak het remoppervlak van de schijf niet aan met je handen

  • Houd je schijf en blokken olie- en vetvrij

  • Knijp je remhendel niet in wanneer je het wiel er af hebt gehaald, hierdoor kan je piston dicht komen te zitten.

  • Plaats tijdens het vervoeren van je fiets met de wielen eruit altijd een rood clipje tussen je remblokjes. (vb in de kofferbak)

  • Gebruik de juiste remvloeistof. DOT en Mineraalolie mag je nooit mixen!

Lucht in remsysteem

“Hoe kan er lucht in mijn rem zitten? Is er sprake van een Lek? Want zoals een auto is mijn schijfrem toch een gesloten systeem?”

In tegenstelling tot de hydraulische remmen in je auto zijn de schijfremmen op je fiets geen gesloten maar een semi-open systeem. Dit open ontwerp zorgt er namelijk voor dat de remblokken zich automatisch zullen aanpassen naarmate je blokken slijten. Dit ontwerp maakt gebruik van een reservoir in je remhendel waarin extra olie in klaar zit. Deze extra olie gaat er voor zorgen dat pistons net wat verder uit geduwd kunnen worden om om de slijtage van het remblokjes te compenseren.

Door dit open ontwerp moet je dus niet elke keer dat je blokje wat is afgesleten je rem gaan bijstellen. Het grootste nadeel aan dit systeem is wel dat dit ook ervoor zorgt dat er lucht in je leiding kan komen. Naarmate er meer en meer vloeistof uit het reservoir naar de remcilinders wordt gepompt, wordt de olie vervangen door lucht. Na een tijd gaat je rem dus sponziger aanvoelen als deze luchtbellen in je leiding glippen. Omdat deze luchtbellen wel vatbaar zijn voor compressie, in tegenstelling tot de mineraalolie, voelt de rem sponziger aan. Bij een ontluchting worden deze luchtbellen dus verwijderd uit het systeem waardoor de rem weer strak aanvoelt.

“Hoe vaak je je remmen moet ontluchten?”

Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen preventief te ontluchten naar gelang het aantal km's. Naast het ontstaan van luchtbellen in de leidingen geraakt je olie door gebruik ook langzaamaan vervuild door stof dat via de piston naar binnen glipt. De olie wordt zo troebel en vieze olie kan er voor zorgen dat de afdichtingen van de remmen gaan slijten en na verloop van tijd gaan lekken. Daarnaast kan het ook zijn je olie soms te warm wordt bij veelvuldig hard remmen en zo “verbrand”. Dit komt met name voor bij mineraalolie. DOT systemen zijn door hun hoger brandpunt hier minder gevoelig aan. Echter zijn DOT-oliën hygroscopisch. Dit wilt zeggen dat ze de neiging hebben om water op te nemen en zo dus verdunnen. Dit kan ook een oorzaak zijn voor sponzige remmen.


 
 

Riemaandrijving

 
 

Een riemaandrijving of een beltdrive is een relatief nieuwe technologie in de fietsenbranche. Deze aandrijving is vooral zeer slijtvast en makkelijk in onderhoud. Vandaar dat dit een ideale combinatie is voor een fiets die dagelijks gebruikt wordt.

ONDERHOUDSARM IS NIET ONDERHOUDSVRIJ!

De grootste voordelen van een riemaandrijving is dat je deze nooit hoeft te smeren. Daarnaast kan je de riem ook makkelijk schoonmaken met een simpel sopje of een lichte straal van de tuinslang. Dit staat in contrast met de klassieke fietsketting die je wel af en toe moet ontvetten en terug invetten met speciale producten. Let op: gebruik nooit een hoge drukreiniger op je fiets!

Vandaar dat een riem in het dagdagelijkse leven veel gemakkelijker in gebruik is dan een klassieke fietsketting. Overtollig vuil en zand dient wel nog steeds van de riem verwijderd worden want deze hebben een schurende werking op de tandjes van de riem net als op een ketting. Een riem kan je makkelijk schoonmaken met een bikecleaner of een gewoon sopje. Na het schoonmaken moet je de riem goed afdrogen. Daarna kan je de riem eventueel inspuiten met een beschermende coating door gebruik te maken van een speciale “belt-spray”. Deze zijn bij ons in de winkel te verkrijgen. Deze legt een speciale coating aan die een water en vuil afstotende werking heeft.

Daarnaast moet een riem ook op de juiste spanning blijven staan. Vandaar dat we het aanraden om één keer per jaar langs te komen om de fiets te laten nakijken.

Indien een riem goed onderhouden wordt, kan deze dus veel langer meegaan dan een klassieke ketting. Afhankelijk van de studies gaat deze 2 a 4 keer langer mee dan een klassieke fietsketting.

 
 

Ketting en tandwielen

 
 

Welke cassette heb ik nodig?

Wij merken dat er vaak veel vragen zijn bij klanten over de vele verschillen die er bestaan tussen diverse tandwielen. Vandaar dat we deze hier kort eens gaan toelichten.

Bij de meeste sportieve fietsen is er een opdeling gemaakt tussen de verschillende types van bodies. Dit is de standaard waarop de cassette op je wiel wordt gemonteerd. In het algemeen zijn er 5 courante standaarden: Shimano Microspline, Shimano HG, Campagnolo, SRAM XD en XDR, Deze zijn onderling niet compatibel dus dit is al het eerste waar je naar moet kijken.

Daarnaast heb je nog het aantal kroontjes of versnellingen dat er op de cassette zit. Deze kan variëren van 8 tot 13 versnellingen. Ook hier kan je niet zomaar in combineren. Indien je een 11-speed derailleur hebt moet je ook een 11-speed cassette monteren.

Tenslotte heb je nog het bereik of de range van de cassetten. Deze wordt meestal uitgedrukt met het aantal tandjes van het kleinste en het grootste tandwiel. vb. “een 11 speed cassette 11-32T” Dit wil dus zeggen dat het grootste tandwiel in de cassette 32 tandjes heeft en het kleinste er 11 en er zijn 11 versnellingen in de cassette. Hoe groter het aantal tandjes hoe lichter de versnelling is om te trappen. Maar hoe groter ook de sprongen tussen je verschillende versnellingen zijn. Als je dus voornamelijk op het vlakke gaat rijden ben je beter af met een 11-28 cassette waarbij er minder grote sprongen zijn tussen de diverse versnellingen. Als je daarentegen in de bergen wilt gaan fietsen kan je beter een 11-34 cassette monteren. De sprongen tussen je 11 versnellingen liggen dan wel iets verder uiteen maar je lichtste versnelling gaat een stuk soepeler trappen dan bij een 11-28T.

KETTING SLIJTAGE

Elke kettingaandrijving is onderhevig aan slijtage. Een ketting gaat door gebruik rekken en indien de spatie tussen de schakels van je ketting te groot wordt, gaat je ketting ook je cassette doen slijten. Het is dus mogelijk om meerdere kettingen te gebruiken op 1 blok indien je de ketting tijdig vervangt. Met het gebruik van een kettingslijtagemeter kan je zien hoeveel rek er op je ketting is gekomen. Om zeker te zijn dat je ketting de cassette niet vroegtijdig laat aftakelen kan je best op een slijtage van 0,5 procent de ketting vervangen. Afhankelijk van fabrikant tot fabrikant kan deze waarde varieren van 0,5/0,75 of 0,8 procent. Indien je een ketting te laat vervangt, bestaat de kans dat deze al te zeer is ingesleten op je oude cassetten en deze de tandjes heeft aangetast. In dit geval gaat de nieuwe ketting niet meer helpen. Je kan er dan wel een nieuwe ketting opleggen maar deze gaat vaak een ratelend lawaai maken of in het ergste geval zelfs niet meer goed schakelen of doortrappen. Indien je last hebt van doortrappende versnellingen is er vaak geen andere oplossing dan zowel de ketting als de cassette te vervangen.

Voorste tandbladen gaan vaak iets langer mee dan de achterste omdat de krachten daar verdeeld worden op meerdere tanden en er minder vaak vooraan geschakeld wordt dan achteraan.

Deze kettingslijtage kan door diverse factoren negatief beinvloed worden zoals:

  • Weersomstandigheden

  • Te veel of te weinig smeren

  • Ketting wel of niet reinigen

  • Ketting smeren met foute smeermiddelen (WD40)

  • Manier van schakelen

  • Belasting onder het schakelen

  • Fietsen met een schuine kettinglijn

  • Aantal versnellingen

  • Kwaliteit van ketting

  • Materiaal van Cassette

SLIJTAGE VOORKOMEN? = KUISEN!

Kettingen en tandwielen zijn zeer dure onderdelen. Om er zeker van te zijn dat deze onderdelen zo lang mogelijk mee gaan is het goed reinigen dus een must. Zand en vuil is hierin de grote boosdoener, zeker als deze zich gaat mengen met het smeermiddel dat rond de ketting hangt. Dit gaat een zwarte brij creëren die als een schuurpapier gaat werken op je tanden. Een vuile ketting smeren is dus vaak slechter voor je ketting dan niet te smeren. Wij raden dus aan om je ketting eerst te reinigen alvorens te smeren.

Voor smeermiddelen raden wij smeerolie of wax aan. Wax gaat het vuil beter afstoten maar moet je iets sneller terug aanbrengen. Olie gaat beter blijven hangen op je ketting maar trekt ook meer vuil aan. LET OP: WAX en OLIE mag je niet combineren!

Hoe moet ik mijn Ketting reinigen en smeren?

  • Reinig je fietsketting en cassette met een chaincleaner en een vod of borstel. Hier bestaan ook eventueel ook tools voor om het proces te vergemakkelijken

  • Droog de ketting na het reinigen goed na om roest te voorkomen

  • Smeer de ketting vervolgens in met kettingolie of wax. 1 druppeltje per schakel is voldoende (Zie afbeelding onderaan)

  • Laat een 30 min intrekken

  • Ga vervolgens over de gesmeerde ketting met een droge vod om alle overtollige olie weer te verwijderen.

1 druppel per schakel