Remsystemen
“Welk type rem is geschikt voor mij?”
In het algemeen zijn er 2 soorten van remsystemen: mechanische en hydraulische remmen. De naam verwijst naar de manier waarop de kracht van de remhendel wordt overgezet op de remblokken. Bij mechanische remmen wordt deze kracht meestal overgebracht via een kabel.
Bij hydraulische remmen wordt er gebruik gemaakt van een soort van remvloeistof via een leiding.
In het algemeen gaan hydraulische remmen een stuk krachtiger remmen omdat er hier gebruik wordt gemaakt van een drukvat in de remhendel waardoor de knijpkracht van je vingers extra wordt versterkt.
Naast het remsysteem zijn er ook nog verschillende vormen van remmen. Deze worden hieronder beschreven.
Mechanische beugelrem
Ouder systeem van remmen, wordt voornamelijk gebruikt op klassieke dames en omafietsen. Remt op de rem rand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en dient dan vervangen te worden.
Mechanische velgrem
Voornamelijk gebruikt op koersfietsen. Heeft meer remkracht dan een klassieke beugelrem maar minder dan een hydraulische schijfrem. Is in het algemeen makkelijker in onderhoud maar moeilijker te combineren met een aero stuurpen en volledig interne kabels op een koersfiets. Remt op de remrand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en vervangen dienen te worden.
Mechanische rollerbrake
Is een mechanische rem die vooral gekend staat voor zijn lage onderhoud omdat er geen gebruik wordt gemaakt van remblokken. Het remsysteem zit volledig geïntegreerd in het wiel en remt op de as. Heeft minder remkracht dan de mechanische velgrem en V-brakes.
Mechanische V-Brake
Het meest gemonteerde mechanische remsysteem. Is vrij makkelijk af te stellen en blokjes zijn ook makkelijk te vervangen. Heeft meer remkracht dan andere mechanische remsystemen. Is wel niet zo krachtig als een hydraulische rem. Remt op de remrand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en vervangen dienen te worden.
Mechanische Schijfrem
Vooral gemonteerd op goedkopere mountainbikes en koersfietsen. Heeft een grotere remkracht dan een klassieke velgrem en remt ook beter in nat weer dan een klassieke velgrem. Remkracht is wel niet te vergelijken met de grotere remkracht van een hydraulische rem. Ook geen modulatie mogelijk tijdens het remmen.
Hydraulische schijfrem
Meest gemonteerde en meest krachtige remsysteem. Heeft uitstekende remkracht zowel in droog als nat weer. Remkracht wordt via een remschijf overgebracht op het wiel zodat de velg van je wiel ontzien wordt. Deze schijven zijn ook los te vervangen en in verschillende diameters te verkrijgen. Hoe groter de schijf des te meer remkracht. Dankzij de olie en de afzonderlijk bewegende pistons aan wederzijde van de remklauw is het ook mogelijk om te remmen met modulatie. Bij schijfremmen wordt er afhankelijk van het merk gebruik gemaakt van dot of mineraal olie.
Hydraulische velgrem (Magura)
Is gelijkaardig aan de klassieke v-brake rem maar dan met hydraulische leidingen om de remkracht te vergroten. Presteert wel niet zo goed in nat weer als een hydraulische schijfrem. Remt op de remrand van je velg dus deze gaat na verloop van tijd slijten en vervangen dienen te worden.